Pertences / Belongings, 2015
Pertences (Opel Ascona) / Belongings (Opel Ascona)
Inkjet print on giclée backlite 200microns, light box
119×172 cm
Pertences (Casaco Opel) / Belongings (Opel’ coat)
Inkjet print on giclée backlite 200microns, light box
119×172 cm
Pertences (Cartier 1980) / Belongings (Cartier 1980)
Inkjet print on giclée backlite 200microns, light box
119×172 cm
About the images [em português abaixo]:
- You're a painter. Why do you allow to people to do fakes?
- Because fakes are as good as the real ones and there is a market, there is a demand.
- If you didn't have a market, the fakes would not exist?
(pause)
- So, more is better, no?
- If you say so…
- I do not feel bad for him (Modigliani). I feel good for me.
some lines from the film "F for Fake"
When trying to write something about these image, the film "F for Fake" (1973) of Orson Welles was constantly popping to mind, for it speaks of copiers, copies and imitations and also by the fact that the film itself is a fake documentary. It uses some fictional tricks pretending to be reality and comes close to the essence of these three images that, regardledd of the title I have given them in the end , I was calling them Opel Ascona, Opel Jacket, and Cartier 1980. Something very descriptive in order to identify them in my head when they were not present, like someone who gives names to cats. These were exactly the photographed objects found in my parent's house, that somehow meet the ideas that have been hovering in my physical and mental workspace: the copy, the repetition.
But to be even more descriptive: Opel Ascona is an automobile of 1972/73, purchased by my grandfather from my mother side in the late 80's, already with some changes made by the previous owner like the knob of the gear shift, the reserve maneuver horn and the model name plate, bought in Germany. In Portugal this model has always been called Opel 1604, for it was not permitted to be marketed as Ascona for a resemblance to a Portuguese curse word (information obtained from the Internet). Opel Jacket is a piece of merchandise from the brand. Cartier 1980 is a watch purchased by my father in 1980, at a price far below the pieces of that brand. It is not exactly a model of Cartier, although it tries to match the materials used, such as the leather bracelet and adjustment knob identical to the brand's, but with a rim design a little different, but also golden. Pointers and display are also similar.
Basically, objects that have been changed or are based on original design lines of a particular trademark, suggesting be what they are not, or become better, to one's taste. Other qualities were allocated to them, bypassing the negative outlook of the act of copying.
Text by the artist
*
- Tu és pintora. Porque é que aceitas que façam cópias?
- Porque as falsificações são tão boas quanto as originais e há um mercado, há uma demanda.
- Se não tivesses um mercado, então os falsificadores não existiriam?!
(pausa)
- Assim, quantos mais melhor, não?
- Se o dizes…
- Eu não me sinto mal por ele (Modigliani), sinto-me bem por mim.
algumas falas do filme "F for fake"
Ao tentar escrever algo acerca destas imagens vinha-me sempre à cabeça o filme “F for fake” (1973) de Orson Welles, por falar de copiadores, de cópias e de imitações e pelo filme em si próprio ser um falso documentário. Usa uns truques de ficção a fingir que é realidade e isso nada se distancia da essência destas três imagens a que, independentemente do título que lhes dei no final, fui-lhes chamando Opel Ascona, Casaco Opel e Cartier 1980, algo muito descritivo como forma de as identificar na minha cabeça para quando não estão presentes, como quem dá nomes a gatos. Estes foram exactamente os objectos fotografados, encontrados em casa dos meus pais e que vão de encontro a ideias que têm vindo a pairar no meu espaço de trabalho, físico e mental: a cópia, a repetição.
Mas para ser ainda mais descritiva: Opel Ascona é um automóvel de 1972/73 adquirido pelo meu avô materno nos finais dos anos 80 já com algumas alterações feitas pelo anterior proprietário como o manipulo das mudanças, o sinal sonoro para a manobra de marcha atrás e a placa com nome do modelo, comprada na Alemanha. Em Portugal este modelo sempre foi chamado Opel 1604, não era possível comercializar como Ascona por se assemelhar a um palavrão em português (informação obtida na internet). Casaco Opel é uma peça de merchandise da marca. Cartier 1980 é um relógio adquirido pelo meu pai no ano de 1980, a um preço muito abaixo das peças dessa marca. Não é exactamente um modelo da Cartier, embora tente corresponder nos materiais usados: pulseira em pele e botão de ajuste idênticos à da marca, mas desenho do aro um pouco diferente, embora dourado também. Ponteiros e mostrador semelhantes.
No fundo, objectos alterados ou baseados em linhas de desenho originais das respectivas marcas comerciais, que sugerem ser o que não são, ou tornarem-se melhores, ao gosto de alguém. Foram-lhes atribuídas outras qualidades, ultrapassando a perspectiva negativa do acto de copiar.
Texto da artista